Як виник рекланий плакат?
Реклама існує стільки ж, скільки існує вільна торгівля: одні з перших зразків рекламних оголошень були знайдені під час розкопок античних міст. Бурхливий індустріальний зростання в кінці ХІХ-початку ХХ століття змусив такими ж небувалими темпами розвиватися і рекламу, а найпоширенішим засобом комунікації в той час стала друкована реклама - плакати, листівки та оголошення в засобах масової інформації. У Європі, в якій існували багатовікові культурні традиції та авторитетні школи образотворчого мистецтва, в рекламу прийшли відомі художники і визнані майстри графіки. Вони створили справжні шедеври графічного мистецтва, художня цінність яких знаходиться поза залежністю від комерційного успіху або невдачі рекламованого товару чи бренду.
Альфонс Муха і Генрі Тулуз-Лотрек у Франції, Обрі Бердслей у Великобританії, Людвіг Хольвайн і Люціан Бернхард в Німеччині, Альфред Роллер в Австрії та Іоган ван Каспель в Голландії - їхні роботи увійшли в підручники з історії мистецтв, а в історії реклами їм присвячені далеко не ключові сторінки. Європейські рекламні плакати були бездоганні з точки зору техніки, композиції і колірної гами, але найчастіше рекламований товар залишався на другому плані.
Популярний на початку минулого століття стиль модерн, потім плавно перейшов в стиль ар-деко - химерний, суто декоративний, в якому форма превалювала над змістом - багато в чому визначив і візуальну форму рекламних плакатів. Спочатку вона грунтувалася на традиціях театральної афіші, і один із законодавців стилю, Альфонс Муха, прославився завдяки афішах до вистав за участю Сари Бернар.
Потім йому стали замовляти рекламу всього підряд - від пива до велосипеда, і практично в кожному з плакатів основним чином була томна красуня в оточенні квітів. Роботи Тулуз-Лотрека взагалі були схожі на картини, в яких текст був частиною зображення. До речі, його знаменитий плакат для Мулен Руж справив такий фурор на вулицях Парижа, що люди зривали його з афішних тумб і несли додому.
У 1897 році в Петербурзі відкрилася Міжнародна виставка афіш, що зробила великий вплив на становлення візуальної реклами - рекламний плакат був офіційно визнаний як новий жанр. Виставка зібрала понад 700 творів - серед них були роботи засновників жанру Ж. Шере, Мухи, Лотрека, Боннара. Після цієї виставки в Росії увійшов у моду модерн. У той же час більшість комерційних дизайнерів використовували лише окремі елементи цього стилю, еклектично поєднуючи, наприклад, химерну лінію модерну з чужої йому яскравою кольоровою гамою, деякою вульгарністю образів і т.п.
Але це все було в Старому Світі - а що стосується молодий і бурхливо розвивається Америки, то там ситуація була зовсім іншою. Гігантські темпи зростання економіки, велика кількість вироблених товарів, висока конкуренція на ринку - все це сприяло швидкому розвитку реклами і появи основ брендингу.
У Америки не було своїх культурних і мистецьких традицій, тому з естетичної точки зору американська реклама програвала європейської. Її метод полягав у копіюванні кращих заокеанських зразків. У той час, коли в Європі в рекламі тон задавали німецький Баухаус і голландський Стиль, і щосили використовувалися кращі досягнення модернізму й авангарду (прекрасні зразки якого, напевно, знайомі кожному - це рекламні роботи Олександра Родченко і всім відомі Вікна РОСТу Володимира Маяковського), до Америки тільки -тільки докотилася мода на «югендштиля».
У ті роки американські рекламісти виробили основну форму друкованої реклами: заголовок-ілюстрація-текст-підпис, яка збережеться на тривалий час. Тоді ж з'явилися базові іміджеві принципи, які з успіхом використовуються до цих пір: використання зображень жінок, дітей і знаменитостей. Наприклад, у відомому плакаті 1903 прима Нью-йоркської опери Ліліан Нордік рекламує кока-колу, а бренд Lucky Strike взагалі довгі роки засновував свою рекламну кампанію на образах відомих людей.
На відміну від вивірених плавних ліній творів Мухи чи Обрі Бердслея, в роботах яких сам товар вторинний, американський рекламний плакат - предмет суто утилітарний, прикладної. Вони не відрізнялися особливим художнім витонченістю і тяжіли до кітчевою натуралізму - але, тим не менш, вони продавали. Звичайно ж, лідером в цій області на сторіччя вперед стали кока-кола і цигарки. Існує думка, що Санта-Клаус в його сучасному вигляді (біло-червоний костюм, рожеві щоки, біла борода) був намальований спеціально для рекламних іміджів кока-коли.
Коли з тоталітарної передвоєнної Європи до Америки хлинув потік майстрів живопису та графіки, ситуація докорінно змінилася перед Другою світовою. Але це вже наступна сторінка в історії реклами, пов'язана з появою і розвитком абсолютно нових засобів комунікації.
Додано (2011-04-10, 13.31)
---------------------------------------------
Плакат як форма друкованої продукції відомий з давніх часів.
Перші друковані плакати з'явилися в Європі в XV столітті, але китайці почали друкувати плакати набагато раніше. Творцем художнього плаката вважають француза Жюля Шере, який став друкувати барвисті плакати в 1850 році.
Велика частина плакатів носить нагадує, що привертає увагу характер. Плакат повинен бути простим, зрозумілим, виразним і вирішувати конкретну задачу.
За місцем впливу розрізняють плакати зовнішні (розміщуються на щитах і тумбах) і внутрішні, які вивішують у вестибюлях будинків і т.п. Плакати без візуальних образів або з їх мінімальною кількістю (що містять тільки текст) будуть читатися з невеликих відстаней (внутрішні плакати). Тоді особливу увагу потрібно звернути на слоган - його текст і дизайнерське виконання. Можливо, шрифт у даному випадку буде служити гарним елементом дизайну.
Під час створення макету плаката важливо пам'ятати, що він повинен підходити для сильного збільшення і відповідати технологічним можливостям друку. Кожен плакат за розміром має бути розрахований на сприйняття з певної відстані. Для розміру 120. 180 - близько 15 метрів, для розміру 260-360 - близько 25 метрів, для плакату 300. 600 - близько 100 метрів.
Для підвищення дієвості поруч поміщають два і більше однакових плаката, тому що повторення одних і тих же елементів діє сильніше, ніж один великий плакат.
Основними складовими плаката є: візуальний образ, слоган і колір.
Візуальний образ - головний елемент плаката, і від того, як цей образ впливає, залежить, чи будуть плакат помічати й запам'ятовувати. Основні якості плаката - це лаконічність і ємність, тому при розробці небажано використовувати багато дрібних елементів.
Прийоми візуальних образів (за Хенрі Вулфу):
несподівані комбінації;
дивна перспектива;
повторення;
рух;
керовані мобільні символи (наприклад, прапори);
масштаб;
шрифт як дизайнерський елемент;
протиставлення;
колір;
колаж;
неймовірні, нереальні образи;
гумор;
об'єкт;
мода і краса;
секс і романтика;
знаменитості.
Слоган. Образ і слоган повинні взаємодоповнювати один одного, бути єдиним цілим. Коли слова підтримуються візуально, то вони сприймаються і діють більш переконливо. Плакат розрахований для сприйняття на відстані. Отже, він повинен бути впізнаваним і читаним. Перебірливий і виразний шрифт, що виділяється на загальному фоні, дозволяє читати текст на великій відстані.
Колір. Істотний вплив на сприйняття плаката, його дієвість, надають правильно підібрані колірні комбінації. Прекрасна ідея та її дизайнерське втілення можуть загубитися, якщо вибір кольорів не буде оптимальний. Найчастіше плакати бувають багатобарвні, але через застосування 8-10 фарб плакат може втратити свою виразність. Кольори повинні бути як можна більш соковитими і яскравими, щоб кидатися в очі, привертати увагу. Використання колірного контрасту дозволяє зробити сюжет більш запам'ятовується і легко читаним з далекої відстані.